LightBlue - smart marketing solution.

sobota 8. listopadu 2008

Kurz měření webu pomocí Google Analytics u H1.cz

Po předcházejících dobrých zkušenostech se školeními H1.cz jsme se s kolegyní Veronikou přihlásili na Kurz měření webu pomocí Google Analytics. Tento kurz jsme zvolili záměrně. Google Analytics používáme už několik let a nikdy není na škodu, si rozšířit obzory a podívat se jak to dělají jinde a jaké jsou nejnovější trendy. V neposlední řádě pak pro každou aktivitu platí, že bez měření není řízení, a právě web je pro měření z hlediska marketingu naprosto dokonalé médium.

Kurz vedl lektor Jan Tichý, který rozdělil problematiku do 4 bloků po 90min s hodinovou přestávkou na oběd uprostřed.

Na úvod jsme se věnovali účtům a profilům v Google Analytics a problémy, které mohou nastat ve firmách, kde s tímto nástrojem pracuje současně více lidí. Hlavní zásadou, by mělo být použití firemních e-mailů pro vytvoření Google Analytics účtů, protože se vlastnická práva nedají přesouvat. A pokud se snažíte webový projekt prodat nebo odcházíte od firmy a jako účet jste použily svůj soukromý e-mail, vystavujete se nečekaným problémům.

Základem Google Analitcs je měřící kód ga.js, který se od původního urchin.js ve funkcionalitě liší tím, že se dá rozšiřovat o další parametry. Společnost Urchin původně vyvíjela systém Google Analytics než byl odprodán Google, který jej začal nabízet zdarma. Zpřístupnění služby zdarma vyvolalo nečekaný zájem a způsobilo enormní nároky na hardware. Právě výpočetní složitost se vine jako červená nit celým Google Analytics a zpomaluje jeho možný rychlejší rozvoj.

Na začátek je třeba také předeslat, že Google Analytics není nástroj primárně určen pro webmastera. Výsledky se zpracovávají s přibližně čtyřhodinovým zpožděním a statistiku za celý den můžete mít, až po skončení daného dne. Takže Google Analytics nenahradí analýzu logu na serveru, ale spíše významně pomůže při vyhodnocování marketingových hledisek webu a je nepostradatelný při interpretaci výsledků.

Tak zpět k měřícímu kódu, který patři do hlavičky <HEAD> ... </HEAD>. Zvyková znalost pravý, veškeré kódy na externí weby do patičky, ale tak se můžeme připravit o mnoho hodnotných dat. Pravděpodobnost, že by byl Google Analytics nedostupný je téměř nulová a rychlé připojení zabezpečuje, že konečný uživatel stažení skriptu ze serveru Google Analytics ani nemůže zaznamenat.

Dále jsme se věnovali jednotlivým pojmům v menu Google Analytics a objasnění jejích významu pro interpretaci dat. Vysvětlování probíhalo v české lokalizaci, která však nění příliš zdařilá a některé překlady posouvají význam nesprávným směrem. Proto doporučuji zůstat u anglické terminologie, která je běžně používána i v odborné literatuře.

Nepatrnou změnou měřícího kódu můžeme Google Analytics naučit rozeznávat české vyhledávače. Viz. příklad:

pageTracker._setAllowAnchor(true);
pageTracker._setDomainName("h1.cz");
pageTracker._setAllowHash(false);

pageTracker._addOrganic("seznam.cz", "q");
pageTracker._addOrganic("seznam.cz", "w");
pageTracker._addOrganic("centrum.cz", "q");
pageTracker._addOrganic("atlas.cz", "q");
pageTracker._addOrganic("volny.cz", "search");
pageTracker._addOrganic("jyxo.cz","s");
pageTracker._addOrganic("zoohoo.cz","q");
pageTracker._addOrganic("tiscali.cz","query");
pageTracker._addOrganic("1.cz","q");
pageTracker._addOrganic("zoznam","s");
pageTracker._addOrganic("atlas.sk","phrase");
pageTracker._addOrganic("centrum.sk","q");
pageTracker._addOrganic("morfeo.sk","q");
pageTracker._addOrganic("szm","ws");
pageTracker._addOrganic("azet","sq");
pageTracker._addOrganic("zoohoo.sk","q");

Záverečná část přednášky se věnovala sledování kampaní, konverzním poměrům, event trackingu a e-commerce.

Odkazy na weby věnující se Google Analytics:
zdroj: Tichý, J., Kurz měření webu pomocí Google Analytics, H1.cz, Praha 2008, 16 stran, [cit. 6.11. 2008].

Slevařů je v Česku 34,5%

Pokud sledujeme motivaci chování zákazníka při nákupu, můžeme je rozdělit do několika skupin podle kladení důrazu na:
  1. Novinky - chci to mít první.
  2. Bestsellery - co nejprodávanější, je nejlepší.
  3. Slevy - chci to nejlevněji, respektive s největší slevou.
  4. Zdarma - chci k nákupu něco zdarma, čím více tím lépe.
  5. Výjimečnost - chci to mít jen já nebo se zajímám o "kultovní" záležitosti.
Právě orientaci zákazníků na slevy se věnoval průzkumu společnosti Median, který byl součástí celosvětového projektu TGI. Ten se zabýval spotřebitelským chováním nakupujících v souvislosti s globální finanční krizí ve více než 60 zemích světa.

Vybrané výsledky:
  • 60% ... Mexiko
  • 59% ... Irsko
  • 53% ... USA
  • 43% ... Turecko
  • 39% ... Japonsko
  • 36% ... Španělsko
  • 34,5% ... Česká republika
Průzkumu se na celém světě zúčastnilo více než 700 000 respondentů, v České republice je roční výběrový vzorek 15.000 lidí.

zdroj: ČTK,
V Česku vyhledává speciální nákupní nabídky třetina lidí, Marketing&Media, [cit. 4.11. 2008, online], ISSN 1213-7693.

Na internetu nakupovalo 9 z 10 českých uživatelů

Podle výsledků průzkumu společností Google a TNS Infratest, 90% uživatelů internetu již nakoupilo v internetovém obchodě nebo aukci.

Nejoblíbenější nákupní kategorie:
  1. oblečení a doplňky (88%)
  2. kosmetika a parfémy (78%)
  3. přístroje pro osobní péči jako jsou holicí strojky nebo fény (56%)
Další zajímavé postřehy:
  • 88% ... lidí zkoumá před nákupem nabídku na internetu (hlavně u počítačové a digitální techniky, domácích spotřebičů, mobilních telefonů, aut a pro výdaje spojené s cestováním)
  • 90% ... hledá obchod přes internetové vyhledávače
  • 50% ... se při hledání zboží dívá na internetové stránky výrobce nebo maloobchodů
  • 44% ... sleduje internetové aukce
Obecně:
  • 4,7 mil. lidí v ČR má přístup na internet
  • 6 mil. lidí v ČR již navštívilo internet
zdroj: ČTK, Na internetu nakupovalo 9 z 10 českých uživatelů, Marketing&Media, [cit. 6.11. 2008, online], ISSN 1213-7693.

pátek 7. listopadu 2008

Vlakem Brno - Praha

Snažil jsem se prolomit slevový program Českých drah, abych se mohl dostat včas na školení z Brna do Prahy. Vyzkoušel jsem tedy všechny možnosti včetně eLišky, e-shopu ČD a přednostního odbavení pro cestující Pendolinem. Pokud vlastníte zákaznickou kartou českých drah (inKartu), můžete jet do Prahy za 225 Kč:
  1. přes e-shop ČD si koupit eLišku Brno - Praha na daný den ... 140 Kč
  2. Pendolino jako Super City jsou vlaky s nutnou rezervací míst na jméno, místenka vás vyjde opět přes e-shop na ... 85 Kč (můžete si vybrat místo jak sedadlo v kině)
  3. Celková cena je ... 225 Kč, ale musíte mít platební kartu umožňující platbu přes internet.
  4. Vytisknete se jízdenku a místenku, tady je však háček, vytištěnou jízdenku je potřeba vyměnit na odbavení přímo na nádraží za klasickou modrou, jinak je neplatná.
Jak je vidět není to tak docela jednoduché a už vůbec ne zcela online.

Moje kolegyně, která nemá zákaznickou slevu ČD, musela zvolit jinou kombinaci.
  1. Přes e-shop ČD koupit místenku, je nepřenosná na jméno a číslo OP, opravdu se to kontrolovalo a zapisovalo ... 200 Kč
  2. Přímo na nádraží koupit zlevněné relační jízdné Brno - Praha minimálně den dopředu ... 175 Kč (platí do změny jízdního řádu)
  3. Opět nelze vše online a celková cena se vyšplhá až na ... 375 Kč
Rozhodně doporučuji vše zařídit alespoň dva dny dopředu, ať vás potom nic nezdržuje a nepřekvapí vás fronty na odbavení. Samotná cesta Pendolinem je velice příjemná a trvá 2h a 20min. Ve vlaku si můžete koupit od stevardky s vozíkem třeba kávu (30 Kč) nebo párek v rohlíku (19 Kč), vše za přijatelné ceny.

Bohužel v našem případě měl vlak zpoždění 7min, kvůli tomu, že ČD má evidentně problém s řízením vlastního provozu na nádraží v Brně, protože zpoždění zavinil čekající osobák do Kuřimi. Asi chtěli, aby cestující nedostali trombózu, a tak si rychlým seběhem a výběhem na vedlejší nástupiště protáhli nohy. Dalším chytákem bylo řazení vozu místo 1-7, záludně 7-1. Za zmínku stojí, že se zpoždění 4min na odjezdu podařilo prodloužit na 257 km (s jednou kratičkou zastávkou v Pardubicích) o 3min, to dokáže jen podnik v rukou státu.

Ceny platí pro druhou třídu. Hlavním rozdílem mezi první a druhou třídou je v zásuvkách, což je úsměvné, že v roce 2008 "moderní" vlak poháněný elektřinou nemá nikde jinde 220V zásuvku. Asi se ČD bojí snížení výkonu lokomotivy. Přesto notebook používalo na cestě přibližně 20% cestujících v našem voze. A stejně tak na všech propagačních materiálech celebrity notebooky používají. S připojením k internetu je po cestě trochu problém, vlak projíždí lokalitami kde není signál, zejména úsek Brno - Česká Třebová, ale pokud s tím počítáte a můžete kombinovat CDMA a GPRS tak se dá i pracovat. UMTS je jen v Brně a pak až v Praze. O wi-fi ve vlaku si asi můžeme nechat jen zdát, nemá jej ani první třída.

Jízdenka se dá použít i do Bonus programu ČD. Atraktivní slevu 10% v Mall.cz, ale kalí, že cena jízdenky musí být v hodnotě nad 200 Kč a do sushi-baru v Praze můžou jen cestující z jízdenkou za 400 Kč, cena místenky se zřejmě nepočítá, když je jako samostatný doklad.

pátek 17. října 2008

Jak se spravně počítá DPH

Pokud máme cenu s DPH a máme vypočítat ceně bez DPH, stačí vydělit celou sumu 1,19 (při 19% sazbě DPH). Tento přístup u malých částek nedělá žádný problém, ale u vyšších částech dojde k několika korunovém rozdílu oproti postupu uvedenému v zákoně. Patrně zaokrouhlování pochází ještě z dob před komputerizaci, kdy se vše dělalo ručně jak za Rakouska-Uherska. Jak je to tedy správně?

Výpočet podle § 37/1 ZDPH - zdola:

Daň
= Cena_bez_DPH * koeficient
Koeficient = sazba_DPH /100

Koeficient pro DPH 19% = 0.19
Koeficient pro DPH 9% = 0.09

Výpočet podle § 37/2 ZDPH - shora:

Daň = Cena_s_DPH * koeficient
Koeficient = sazba_DPH / (100 + sazba daně)
Vypočtený koeficient se zaokrouhlí na čtyři desetinná místa!

Koeficient pro DPH 19% = 0.1597
Koeficient pro DPH 9% = 0.0826

Proč v obou případech výpočtu se DPH liší?

Příčinou různých výsledků výpočtů z ceny bez daně a ceny včetně daně je zaokrouhlení koeficientu při výpočtu z ceny včetně daně.

  1. Koeficient pro 19 % „vypočtený na kalkulačce“= 19/119 = 0.1596638, daň vyjde 19.000 Kč.
  2. Koeficient pro 19 % zaokrouhlený podle zákona = 0.1597, daň vyjde 19.004.30 Kč. (+ 4,3 Kč 1. postupu)
Zdroj:
Kučera, P., Výpočet DPH u vystavených daňových dokladů, ucto2000.cz, [cit. 31.3. 2008, online].

čtvrtek 9. října 2008

Tvorba použitelných tabulek

Někde jsem četl, že jedna tabulka vydá za tisíc slov. Aby to byla skutečně pravda, musí taková tabulka splňovat několik náležitosti. Čtenář tabulky by neměl být nucen přemýšlet o obsahu a smyslu takové tabulky. Vše by mělo být jasné a přehledné, a to i pokud k tomu nemáme autora ("vykladače snů").

V současnosti je častým problémem IT negramotnost, pro takto hendikepovaného je pak tvorba tabulek "souboj na život a na smrt". Proto jsem se rozhodl sepsat firemní pravidla tvorby tabulek. Ale i zde, jak je tomu u všech podobných pravidlech platí, že nejsou žádným dogmatem a u práce je přesto potřeba neustále přemýšlet.

Pravidla pro tvorbu tabulek:
  1. Titulek tabulky označuje jednoznačně smysl tabulky, tak aby byl jasný i pro vašeho nástupce za 10let. Zkuste si zdůvodnit, co vlastně chcete tabulkou říci.
  2. Tabulka obsahuje čas vytvoření (časové razítko). Často se dělá tabulka v několika verzích a je nepříjemné, když nevíte, která ta verze v papírech před vámi je poslední, nejaktuálnější.
  3. U tabulky bude uvedeno jméno autora tabulky, aby se někdo nemohl za měsíc vymlouvat, že to on nedělal nebo o něčem takovém v životě neslyšel. Každý si za svou tabulku odpovídá.
  4. Tabulky tvoříme pro černobílý tisk, proto je zbytečné hýřit barvami, používejte raději stupně šedé. Sice se může některé dívce líbit modrá barva na fialovém pozadí, ale muži mají poněkud chudší vnímání barev a nepřečtou to.
  5. V tabulce by neměly být neopodstatněné inverzní buňky (světlý text na tmavém pozadí). Pozadí je bílé a písmo černé. Jedno záhlaví tabulky orientované na šířku (1 x 28cm) stojí stejně toneru (cca 0,8 Kč bez DPH)  jako normovaná strana A4 (5% pokrytí dle normy ISO/IEC 19752).
  6. Držíme jednotné zarovnávání. Text zarovnáváme na levý praporek, hlavičku tabulky na střed, čísla s jednotkami na pravý praporek.
  7. Čísla a jednotky formátujeme, tak aby tisíce byly odděleny mezerou a desetinné čísla čárkou.
  8. Šířka buňky odpovídá obsahu sloupce a ne jejímu nadpisu (hlavičce).
  9. Rámečky a stínování musí napomáhat k přehlednosti a ne opaku.
  10. Používáme funkce a tabulku tvoříme dynamicky. Žádné přepočítávání na kalkulačce a přepisování, dopustíte se chyby.
  11. Používáme maximálně tři fonty. Např.: Verdana (hlavička), Arial (data), Times New (poznámky).
  12. Je zakázáno použít podtržení. (Přísluší pouze hypertextovým odkazům na webové stránce)
  13. Je zakázáno používat kapitálky. (Slova velkými písmeny mají špatnou čitelnost a odvádí pozornost)
  14. Do tabulky nepíšeme dlouhé texty, pokud chcete delší textovou pasáž spojit s tabulkou, použijte jako základ textový procesor a jednoduchou tabulku tam vložte.
  15. Pokud je tabulka z opodstatněných důvodů složitá, opatříme jí přehledným grafem příslušného typu.
  16. Pokud uvádíte ceny, musí být patrné v jaké jsou měně a jestli jsou s nebo bez DPH.
  17. Pokud posíláme tabulku e-mailem někomu, kdo s ní nebude pracovat, vždy exportujeme do PDF, jen tehdy máte jistotu, že druhá strana uvidí to, co vidíte vy. Pamatujte, že všichni nepoužívají Excel (přípona .xls) a ne všichni mají MS Office 2007 (přípona .xxls).
  18. Pokud by se velká tabulka nevešla na jeden list papíru je nezbytné, aby se na další stránce opakovala hlavička, popřípadě i první sloupec, jinak jsou další strany informačně méněcenné.
  19. Nakonec si tabulku vytiskněte a poproste kolegu, aby vám ji zkontroloval a ujistěte se, že všemu rozumí.
P.S.: Tabulkový procesor nerovná se jen MS Excel, i když Microsoft se snaží seč může, aby tomu tak bylo. Ve firmách se používají i alternativní kancelářské balíky jako OpenOffice, Lotus nebo StarOffice, které obsahují plnohodnotný tabulkový procesor.

pátek 3. října 2008

Inbox Zero

Metodu Inbox Zero vyvinul Merlin Mann z 43 Folders. Smyslem metody je mít svou složku Doručená pošta (anglicky Inbox), jen čistý "stůl" (workspace) vám umožní se plně soustředit na podstatné záležitosti. Inbox Zero spočívá na čtyřech pravidlech: [Hráček, 2007]
  1. I. Naučte se vypínat svého emailového klienta (= emailový program). Většinou stačí jej párkrát denně zapnout (ráno a večer), vyřídit poštu, a zase jej vypnout. Pracovat bez neustálého přísunu emailů je mnohem efektivnější. Lépe se soustředíte a nejste zbytečně rozptylování.

  2. II. Nekontrolujte novou poštu, vyřizujte ji. Jakmile si přečtete novou zprávu, máte pět možností:

    1. Smažte. Došla vám zpráva, která se vás netýká nebo která nevyžaduje vaši akci? Pokud neobsahuje opravdu důležitou informaci, kterou budete později potřebovat (např. číslo objednávky), smažte ji. Naučte se mazat emaily, je to jednodušší než si myslíte.
    2. Přepošlete. Týká se zpráva někoho jiného? Znáte někoho, kdo se k vyřízení tohoto emailu hodí více než vy? Přepošlete ji - e-mail tak delegujete.
    3. Odpovězte. Ptá se vás někdo na něco, co víte? Zabere odpověď méně než 2-3 minuty? Odpovězte mu. Teď hned. Pokud je odpověď příliš složitá zvolte jako odpověď telefon, vyhnete se příchodu dalších e-mailů s žádosti o dovysvětlení.
    4. Odložte. V krajním případě přijde zpráva, se kterou v danou chvíli nemůžete nic udělat. Napište si do diáře (nejlépe obyčejného papírového, osobně nedám dopustit na svůj Moleskine) co je třeba vyřídit a do kdy. Nenechávejte si email ve složce Doručená pošta ani nic podobného.
    5. Udělejte. Chce po vás někdo něco, co můžete udělat teď hned? Zabere vyřízení záležitosti méně než 2-3 minuty? Udělejte to.
  3. III. Snažte se mít složku Doručená pošta (Inbox) vždy prázdnou. Jakmile vyřídíte došlý email, buďto jej smažte nebo přesuňte do složky archív. Více složek nepotřebujete - nezapomínejte, že všechny moderní mailové programy nabízí bohaté možnosti hledání ve zprávách. Přemýšlení nad taxonomií složek je úplně zbytečné a jenom vás bude odvádět od práce.

  4. IV. Používejte filtry (neboli "pravidla") na emailový "šum". Mnoho z nás je přihlášeno k různým mailing listům, které docházejí každý den, ale není nutné je nijak vyřizovat. Zde můžete udělat výjimku a založit vedle složky archív další složku, kam budete tento šum směrovat. Newslettery se vám tak nebudou motat do cesty ve složce Doručená pošta.

Chcete-li s Inbox Zero začít teď hned a máte svoji složku Doručená pošta zahlcenou stovkami starých zpráv, Merlin Mann doporučuje založit složku Demilitarizovaná zóna a tam obsah Doručené pošty přehrát. Prohrabat se všemi resty z minulosti bude nějakou dobu trvat. Nechte si to na později, až budete mít čas i trpělivost.

Hodinová přednáška Merlina Manna pro zaměstnance Google z 23.7. 2007:


Zdroj:
Hráček, F., Jak se nezbláznit z e-mailu, visible.cz, [cit. 17.8. 2007, online].

čtvrtek 2. října 2008

Slovníček marketingových pojmů

Často používané výrazy a zkratky

ATL (Above the line) ... nadlinková reklama: nadlinková marketingová komunikace, která zahrnuje reklamu v televizi, v tisku, v rozhlase, venkovní reklamu (outdoor) a reklamu v kinech.

Brief ... zadání projektu, informace od zadavatele pro výrobce nebo marketingovou agenturu

BTL (Bellow the line) ... podlinková reklama: podlinková marketingová komunikace představuje reklamu v místě prodeje (POS a POP) direct marketing, podporu prodeje (sales promotion), sponzoring, přímý prodej a třídimenzionální reklamu.

OOH (Out-of-home advertising) ... reklama, která cílí zákazníka mimo jeho domov, dělíme ji na billboardy, uliční reklamní plochy (street furniture) a dopravní prostředky (transits).

RTB (Reason to believe) ... čím je zajímavá nebo jaké má výhody výrobek/služba pro zákazníka.

TG (Target group) ... cílová skupina

Pomůcky:

středa 1. října 2008

Pravidla práce s e-mailem

E-mailová komunikace je v současnosti společně s telefonem nejdůležitější pracovní komunikační kanál. Aby bylo používání e-mailu co nejvíce efektivní je třeba dbát několika zásad, které můžou předejít mnohým nedorozuměním. E-maily píšeme proto, aby je druhá strana četla, a ne aby hádala, co tím chtěl vlastně autor říci. Asi jako pro všechny pravidla platí, u práce se musí hlavně myslet, pravidla nám jen pomáhají, abychom už nevymysleli dávno vymyšlené.

Zásady a doporučení efektivní komunikace v Cígler Software [Kodera, 2007]
  1. Správný čas pro poštu.
    Poštu vyřizujeme ideálně jednou za čas, nikoli průběžně. Ideál je 2x denně. Jedno oddělení jisté velké americké společnosti každý pátek neřeší e-maily vůbec.

  2. Správný předmět (subject).
    Předmět e-mailu píšeme stručně a výstižně tak, aby bylo hned zřejmé o co jde. Předmět e-mailu je jeho nejdůležitější část, věnujte mu prosím velkou pozornost. A pokud pošlete e-mail bez předmětu, automaticky odsuzujete svůj e-mail k záhubě.

  3. Správný adresát.
    Snažíme se psát vždy a pouze jen těm lidem (skupinám), kterých se to týká.

  4. Stručnost a čitelnost.
    Stručné texty lze shrnout do bodů, balast vynechat. Delší texty rozdělujeme do odstavců.

  5. Velké R“ neboli „Odpovědět všem“.
    Vězte že v 99 % případů stačí odpovědět pouze adresátovi.

  6. Kopie“ neboli „CC“.
    Pokud někoho dáte do „Kopie“, dáváte mu tím najevo, že chcete, aby o zprávě věděl, byť zpráva není určena přímo jemu.

  7. Kopie předchozích zpráv.
    Kopie předchozích zpráv ponecháváme pouze tehdy, má-li to význam.

  8. Zkuste mazat přebytečné konce zpráv a kopie kopií odpovědí na odpovědi.
    Jedním z mála vhodných důvodů, proč zahrnout kopii předchozích e-mailů do nové zprávy, je situace, kdy přizveme do debaty nového, nezasvěceného účastníka.

  9. Podpis ano či ne?
    Oficiální podpis je vhodný do oficiálních do e-mailů. Oficiální podpis připojujte k e-mailům pro zákazníky a partnery a při formálních příležitostech. Pokud píšete kolegům, může často stačit i prostý monogram (každý přece ví, kdo to psal, ještě dříve, než e-mail otevře). Z mých posledních deseti firemních mailů tvořily podpisy celých 55 % textu.

  10. Potvrzení příjmu a splnění.
    Žádost o schůzku, pomoc nebo zadaný úkol vždy potvrzujeme. Úkol je požadován za splněn, až když se o tom doví zadavatel aniž by musel jeho splění urgovat. Na druhé straně všeho s mírou – případ, kdy příjemce automaticky odpovídá na každý přijatý mail slovíčkem „OK“ s připojeným pětiřádkovým podpisem, je rovněž extrémní.

  11. Nastavení důležitosti e-mailů.
    Přidělujeme e-mailům vhodné stupně důležitosti. Možnost nastavení důležitosti e-mailů bývá často opomíjena a přitom dokáže adresátovi okamžitě sdělit, jak rychle se má věnovat vaší zprávě. Zkuste se zamyslet u každého odeslaného e-mailu nad tím, jak moc je důležitý. Urgentní a závažná sdělení si zaslouží přidělit vysokou prioritu. Naopak věci méně důležité, u kterých postačí, že se k nim adresát dostane později, by měly mít prioritu nízkou. Pokud cítíte, že si e-mail zaslouží jinou prioritu než standardní, rozhodně mu ji přidělte. Pomůžete tím adresátovi a samozřejmě i sobě – budete mít větší šanci, že se vám adresát bude věnovat v tom pořadí, jaké potřebujete.
Zdroj:
Kodera, J., Umění efektivní komunikace e-mailem, Jiko Blog, [cit. 12.3. 2007, online]

neděle 21. září 2008

Základní rozdíly v nakupování mužů a žen

Následuje shrnutí a porovnání základních rozdílů mezi muži a ženami, co se nakupování týče:
  • Muži se zajímají především o detail výrobku a jeho technické vlastnosti či parametry. Naopak ženy zkoumají výrobek více do šíře. Zajímá je jeho použití, využití a zkušenosti s ním.
  • Muže zajímá především hodnocení výrobků a možnost jejich porovnání. Ženy zase ocení detailní obrázky, nejlépe v reálné situaci, komentáře uživatelů a hodnocení odborníků.
  • Muže více dbají na vlastnosti produktu (funkcionalitu) a značku. Ženy sázejí na emoce a vlastní pocity a dojmy.
  • Muži myslí při nákupu především na sebe. Ženy jsou zaměřeny na své okolí. Vybírají a nakupují pro celou rodinu.
Závěr:
  • Mužům poskytněte co nejpodrobnější a nejpřesnější parametry výrobku, jejich hodnocení, možnost srovnání a co nejpřímější cestu k dokončení nákupu. Muži hodně dbají na značku a její renomé.
  • Ženy naopak potřebují vidět výrobek v širším kontextu. zajímá je především jeho reálné užití, zkušenosti jiných uživatelů, co nejbohatší rozšiřující a doplňující informace a komentáře uživatelů. Ženy kladou důraz na záruky.

Zdroj:
Michael,
Jak nakupují muži a ženy na internetu?, SEO Expert.cz, [cit. 12. 9. 2008, online].