LightBlue - smart marketing solution.

sobota 8. listopadu 2008

Kurz měření webu pomocí Google Analytics u H1.cz

Po předcházejících dobrých zkušenostech se školeními H1.cz jsme se s kolegyní Veronikou přihlásili na Kurz měření webu pomocí Google Analytics. Tento kurz jsme zvolili záměrně. Google Analytics používáme už několik let a nikdy není na škodu, si rozšířit obzory a podívat se jak to dělají jinde a jaké jsou nejnovější trendy. V neposlední řádě pak pro každou aktivitu platí, že bez měření není řízení, a právě web je pro měření z hlediska marketingu naprosto dokonalé médium.

Kurz vedl lektor Jan Tichý, který rozdělil problematiku do 4 bloků po 90min s hodinovou přestávkou na oběd uprostřed.

Na úvod jsme se věnovali účtům a profilům v Google Analytics a problémy, které mohou nastat ve firmách, kde s tímto nástrojem pracuje současně více lidí. Hlavní zásadou, by mělo být použití firemních e-mailů pro vytvoření Google Analytics účtů, protože se vlastnická práva nedají přesouvat. A pokud se snažíte webový projekt prodat nebo odcházíte od firmy a jako účet jste použily svůj soukromý e-mail, vystavujete se nečekaným problémům.

Základem Google Analitcs je měřící kód ga.js, který se od původního urchin.js ve funkcionalitě liší tím, že se dá rozšiřovat o další parametry. Společnost Urchin původně vyvíjela systém Google Analytics než byl odprodán Google, který jej začal nabízet zdarma. Zpřístupnění služby zdarma vyvolalo nečekaný zájem a způsobilo enormní nároky na hardware. Právě výpočetní složitost se vine jako červená nit celým Google Analytics a zpomaluje jeho možný rychlejší rozvoj.

Na začátek je třeba také předeslat, že Google Analytics není nástroj primárně určen pro webmastera. Výsledky se zpracovávají s přibližně čtyřhodinovým zpožděním a statistiku za celý den můžete mít, až po skončení daného dne. Takže Google Analytics nenahradí analýzu logu na serveru, ale spíše významně pomůže při vyhodnocování marketingových hledisek webu a je nepostradatelný při interpretaci výsledků.

Tak zpět k měřícímu kódu, který patři do hlavičky <HEAD> ... </HEAD>. Zvyková znalost pravý, veškeré kódy na externí weby do patičky, ale tak se můžeme připravit o mnoho hodnotných dat. Pravděpodobnost, že by byl Google Analytics nedostupný je téměř nulová a rychlé připojení zabezpečuje, že konečný uživatel stažení skriptu ze serveru Google Analytics ani nemůže zaznamenat.

Dále jsme se věnovali jednotlivým pojmům v menu Google Analytics a objasnění jejích významu pro interpretaci dat. Vysvětlování probíhalo v české lokalizaci, která však nění příliš zdařilá a některé překlady posouvají význam nesprávným směrem. Proto doporučuji zůstat u anglické terminologie, která je běžně používána i v odborné literatuře.

Nepatrnou změnou měřícího kódu můžeme Google Analytics naučit rozeznávat české vyhledávače. Viz. příklad:

pageTracker._setAllowAnchor(true);
pageTracker._setDomainName("h1.cz");
pageTracker._setAllowHash(false);

pageTracker._addOrganic("seznam.cz", "q");
pageTracker._addOrganic("seznam.cz", "w");
pageTracker._addOrganic("centrum.cz", "q");
pageTracker._addOrganic("atlas.cz", "q");
pageTracker._addOrganic("volny.cz", "search");
pageTracker._addOrganic("jyxo.cz","s");
pageTracker._addOrganic("zoohoo.cz","q");
pageTracker._addOrganic("tiscali.cz","query");
pageTracker._addOrganic("1.cz","q");
pageTracker._addOrganic("zoznam","s");
pageTracker._addOrganic("atlas.sk","phrase");
pageTracker._addOrganic("centrum.sk","q");
pageTracker._addOrganic("morfeo.sk","q");
pageTracker._addOrganic("szm","ws");
pageTracker._addOrganic("azet","sq");
pageTracker._addOrganic("zoohoo.sk","q");

Záverečná část přednášky se věnovala sledování kampaní, konverzním poměrům, event trackingu a e-commerce.

Odkazy na weby věnující se Google Analytics:
zdroj: Tichý, J., Kurz měření webu pomocí Google Analytics, H1.cz, Praha 2008, 16 stran, [cit. 6.11. 2008].

Žádné komentáře: