LightBlue - smart marketing solution.

pondělí 9. června 2008

Jak se dívá ÚOOÚ na spam?

Pokud spouštíte jakýkoliv nový projekt na internetu, první co vás napadne je - povědět o něm co nejvíce lidem. Jako nejednoduší cesta se nabízí e-mail, jako zcela nejlevnější reklamní prostředek. Pokud bychom se měli držet přísné dikce českého zákona, jsou naše možnosti velice omezeny, ale jak ukazuje článek Jiřího Macicha na Lupě, Úřad pro ochranu osobních údajů přistupuje k problematice zcela racionálně.

V případě obchodní nabídky zaslané českou firmou s možností odhlášení je třeba toto učinit, a teprve pokud to nepomůže a nabídky docházejí dále, je třeba tuto firmu náležitě ‚poučit‘, uvádí ÚOOÚ. Jinými slovy když vám poprvé přijde nějaká obchodní nabídka, je to v pořádku. Když vám ale přijde znovu i po vyjádření jasného nesouhlasu se zasíláním dalších obchodních sdělení, je to už případ pro ÚOOÚ.

Množství případů končí právě tím, že kontrolovaný předloží Úřadu doklady o registraci, o využívání nějakého produktu či o tom, že dotyčný je jejich dlouholetým zákazníkem. Jsou případy, kdy Úřad sice dosáhne odstranění z databáze, ale dotyčný se vzápětí přihlásí znovu. Jsou lidé, kteří zapomněli své původní heslo, a tak se přihlásí znovu pod jiným heslem. Existují případy, kdy Úřad našel stěžovatele v jedné databázi šestkrát, pokaždé pod jiným přihlašovacím jménem, ale se stejnou elektronickou adresou, popisuje ÚOOÚ své zkušenosti.

ÚOOÚ mimo jiné uvádí, že mu chodí stížnosti od lidí, kteří dostali od svého bývalého spolužáka e-mailovou pozvánku na komunitní server Spolužáci.cz.

ÚOOÚ v roce 2007 v číslech:
  • 1569 stížností
  • vyřešeno 1012 podnětů (2/3)
  • stížnosti se celkem týkaly 515 subjektů
  • 466 subjektům, bylo uloženo nápravné opatření
  • 71 subjekty bylo vedeno správní řízení a byla jim pravomocně uložena pokuta v celkové výši 437 000 Kč
Neméně zajímavá je i diskuze pod článkem, kde si můžete přečíst mnoho střípku z praxe. Z těch nejzajímavějších vybírám:
  • ... vysledek katastrofalni - prej ze dany podnikatel v dobe poslani mailu jeste nebyl podnikatel ale zacinal a tudiz se na nej platnost zakona nevztahuje.
  • UOOU nema autoritu pred spamery, ale normalni firmy buzeruje.
  • Kvůli firemnímu newsletteru jsou schopni udělat místní šetření, ale Hotel u Lípy a další čeští spameři je nijak netrápí ...
  • Aby to snad někdo nechápal chybně, že ÚOOÚ nedělá vůbec nic, mohlo by se to případně doplnit nezpochybitelnými úspěchy úřadu: "ÚOOÚ se dlouhodobě daří trestat až tři spammery ročně pokutami v řadu stokorun."
zdroj:
Macich, J., Spam v Česku: ÚOOÚ si nemyslí, že je to tak hrozné, Lupa.cz, [cit. 9.11.2008, online], ISSN 1213-0702.

Žádné komentáře: