LightBlue - smart marketing solution.

čtvrtek 22. října 2009

Tržby v maloobchodě před Vánoci 2009

Určitě děláte nějakou prezentaci, kde je potřeba ukázat vnější faktory ovlivňující podnikání. Zejména je potřeba ukázat jak dopadá krize na firmy v České republice, proto jsem se rozhodl najít na internetu zajímavé grafy a čísla. Snažil jsem se zaměřit na segment kosmetiky a značkového oblečení v kamenném maloobchodě.

Kurzy.cz nabízí hezký interaktivní graf Služby - vývoj tržeb ve službách v ČR, 2009, uvedený graf je po červenec 2009.

Meziroční vývoj maloobchodních tržeb v %

Česká hospodářská komora
- Tržby maloobchodu v říjnu kvůli krizi meziročně klesly o 3,3% :
"Spotřeba domácností ustupuje. Jediné, co si ještě neodepřely, je nákup spotřební a bílé elektroniky," uvedla analytička Raiffeisenbank Helena Horská. Vánoční nákupy tento pokles jen přibrzdí, dodala.

Hospodářské noviny - Lidé neutrácí, obchodníkům klesly tržby pojedenácté za sebou:
"Nejistota, kterou přináší recese, negativně zasahuje přímo do peněženek spotřebitelů. Lidé v obavě z dalšího vývoje finanční situace stále méně utrácejí, což potvrzují nejen slabé prodeje aut, ale vlastně i celého obchodu s výjimkou potravin. Roste nezaměstnanost, mzdy ustrnuly a dokonce v mnoha případech padají," uvedl Petr Dufek, analytik ČSOB.

Michal Brožka z Raiffeisenbank v reakci uvedl, že propad maloobchodu by byl ještě větší, kdyby obchodníci nepřikročili ke zlevnění.

Analytici se vesměs shodují, že letošní rok bude pro maloobchodníky slabý. "Hospodářská recese povede domácnosti k opatrnosti ve svých výdajích, zejména pokud jde o statky dlouhodobější spotřeby či luxusnější statky," řekl Miroslav Frayer z Komerční banky.

Týden - Průměrný Čech letos utratí za vánoční dárky o 500 Kč méně
Jak vyplývá z výzkumu společnosti Unilever, pětina Čechů očekává, že budou letos jejich Vánoce skromnější než ty minulé. Ušetřit chtějí především na dárcích, které budou vybírat pečlivěji. Průměrná útrata na člena domácnosti má poklesnout z 3 667 Kč na 3 106 Kč.

Marketing & Media - Obchodům H&M klesly tržby i zisk:
Společnosti H&M Hennes & Mauritz CZ, která v Česku provozuje stejnojmenné oděvní obchody, ve finančním roce 2008 klesl čistý zisk z 259,5 milionu korun v předchozím roce na 24 milionů korun.

MF Dnes - Lidé si kupovali méně Levisek, zisk jejich výrobce klesl přes 40 procent:
Výrobce džínového oblečení Levi Strauss & Co se ve třetím fiskálním čtvrtletí propadl o 41 procent na 40,7 milionu dolarů (714 milionů Kč). I na něj tak dopadla ekonomická krize, když lidé šetřili na nákupu značkových džínů. Výsledky firmy táhl dolů vedle nižších prodejů také slabý dolar.

MF Dnes - Krize? Obchodní centra v Brně naopak vydělávají a rostou:
Rušněji je také v Galerii Vaňkovka. "Výkyvy kvůli krizi, co se tržeb týče, nepozorujeme. Tržby jsou srovnatelné s rokem 2008. Zvýšil se počet návštěvníků, ale třeba také obsazenost parkoviště," tvrdí ředitel Vaňkovky Martin Kondrát.

Zájem o luxusní zboží, elektroniku a módu zase není tak velký. Lidé sice kupují levnější věci, ale vzhledem k tomu, že celkové tržby neklesají, logicky nakupují více. Obchodníci totiž na krizi zareagovali tím, že slevy nabízejí celoročně.

Žádné komentáře: