LightBlue - smart marketing solution.

neděle 25. října 2009

Případová studie: e-marketing Záhady Blair Witch

Tato případová studie vznikla na základě anglického textu serveru e-Strategy - Online Movie Marketing For The Blair Witch Project. [Tunheim Partners, 2009] Od uvedení filmu uběhlo 10 let a i internet se hodně změnil, některé zmiňované služby už byly nahrazeny novějšími a upadly v zapomnění. V České republice začínal ten rok tarif Internet99, uživatelé se mohli připojit zdarma přes analogovou telefonní linku rychlostí 56 kb/s. K filmu jsem se dostal na koleji a živě si pamatuji, co všechno na internetu film provázelo, i když můj zážitek byl zkalen tím, že jsem znal skutečnosti o smyšlenosti celého příběhu.

Filmový hit léta 1999 Záhada Blair Witch (The Blair Witch Project) se stal oblíbeným tématem médií na celém světě. Nestojí za ním slavný režisér, ani producent a už vůbec ne herci, ale přesto se díky využití moderního marketingu povedlo něco úžasného. A v takové míře obtížně napodobitelného.

Náklady na film se pohybovaly někde mezi $25-350tis. (údaje se rozcházejí, nejčastěji se uvádí $35tis.) Film však vydělal $240mil., stal se tak nejvýnosnějším filmem všech dob. Jen pro zajímavost v TOP 10 je i film Rocky (náklady $1,1mil., tržby $225mil.).

Film

V říjnu 1994 se záhadně ztratili v lesích poblíž Burkitsville v Marylandu tři studenti při práci na dokumentárním filmu o místní legendě. O rok později byl nalezen materiál, který natočili. Při premiéře filmu bylo na IMDB u představitelů uvedeno: "Pohřešovaní, pravděpodobně mrtví."

The Blair Witch Project - missing students

Takto byl film uváděn veřejnosti v USA. Záhada, přesvědčivý příběh a autentické natáčení na amatérskou ruční kameru. Divák jako by sledoval domácí video svých známých. Film je důmyslným psychologickým horrorem, žádné násilí, nejvíce se bojíme toho co nevidíme. Díky nízkým nákladům do filmu nikdo nezasahoval a vůbec si nevšimnete, že nemá vůbec žádnou hudbu.

Poprask na internetu

Internet byl před uvedením filmu plný stránek o Blair Witch. Na Blair Witch se dalo narazit i různých mailinglistech, newsgroupech (předchůdci diskuzí) a serverech s upoutávkami na filmy. Uživatelé o zmizelých studentech živě diskutovali a pídili se po dalších informacích. Servery o Blair Witch vytvořili web ring (spojenou síť, pravěká obdoba současných sociálních sítích spojující stránky se stejným tématem), který sdružoval 87 serverů. Newsgroupová indexovací služba Deja.com našla 13.659 výsledků na klíčová slova: "The Blair Witch Project".

Toto je běžný fenomén většiny nových filmů, ale Blair Witch se opět vymykal. Fanouškovské stránky rostly exponenciálně. MTV začalo dva měsíce před uvedením filmu (16. července 1999) podávat pravidelné zpravodajství o vznikajících internetových stránkách a informacích, které se tam objevovali. To k tématu přilákalo i offline média jako rádia, TV a hlavně tisk. Vše nasvědčovalo tomu, že bude o lístky velký zájem, a to hned první týden uvedení.

Zájem pokračoval a bylo zřejmé, že se z filmu stane letní blockbuster. Začali se objevovat další projekty související s filmem. Sci-Fi program vysílal dokumentární film o Záhadě Blair Witch a na konci srpna vznikl RPG site na motivy Blair Witch. Objevili se i stránky parodující film, včetně jednoho na Trailervision.com s názvem The Jar Jar Binks Project (vtípek využívající postavu s pokračování Hvězdných válek). Dokonce se objevil k filmu soundtrack, i když ve filmu žádná hudba nebyla.

Web Site

Služba Nielson NetRatings vypisovala oficiální stránky filmu jako 45. nejnavštěvovanější v týdnu konče 1. srpnem s 10,4mil. zobrazených stránek a s neobvykle dlouho dobou návštěvy 16min a 8s. Tuto pozici získal z 86. pozice z týdne konče 18. červencem, když byl film pouze v omezené distribuci.

Tato záviděníhodná návštěvnost, stejně jako předpremiérová publicita mohou být výsledkem práce s oficiálními stránkami filmu, které měl na starosti druhý režisér Eduardo Sanchez. Stránky vznikly už v roce 1998, aby nastínili příběh Záhady Blair Witch, s cílem přilákat potencionální investory ještě před dopsáním scénáře. Oblíbenost stránek rostla s tím, jak jednotliví uživatelé objevovali stránky. Poté co Artisian získal distribuční práva na film, autoři stránky přetvořili v server s informacemi o Blair Witch.

Průměrná návštěva serveru přes 16min byla malým překvapením v případě Blair Witch. Bežné filmové prezentace na internetu jsou dělány ve flashi, obsahují hezké spořiče obrazovky, upoutávky na film a hlavně datum premiéry. Sanchez vytvořil stránky jako rozšíření vlastního filmu než jen pouhou online reklamu.

Největší devizou oficiálního webu byla legenda o čarodějnici z Blair Witch, která doplňovala celý příběh. Texty byly skvěle připraveny a Sanches z nich vytěžil maximum. Na webu byla interaktivní časová osa, která začínala rokem 1785. Pro zvýšení věrohodnosti legendy na webu byly i historické předměty a dokumenty včetně knihy o prokletí čarodějnice z Blair Witch. Příběh zakončovaly zprávy z hledání zmizelých studentů, nalezené předměty a dokonce videa z pátracích akcí a výpověď místního šerifa. Autentičnosti přidávaly i úryvky z nalezeného deníku studentky Heather.

Web nespoléhal pouze na příběh samotný, ale také rozvíjel Blair Witchský příběh před a po uvedení filmu. Mohli jste se seznámit s reakcemi diváku na film. Web obsahoval typické náležitosti pro propagaci hollywoodského filmu:
  • chat,
  • zasílaní novinek e-mailem,
  • reklamní předměty s motivem Blair Witch k zakoupení,
ale byl to právě příběh, který vydobyl 16min průměr na jednu návštěvu.



Kontroverze

Server Salon.com položil otázku široké internetové veřejnosti v den premiéry filmu, 16. července 1999. Článek se jmenoval Vystřelila si Záhada Blair Witch ze svých fanoušků na internetu? (Did "The Blair Witch Project" fake its online base?) a odhaloval, že většina uvedených faktů je dílem filmařů a jejich přátel a tedy podvod.

Ovšem to vše by nebylo možné jen tak. Žádný humbuk na internetu nepromění žabáka v prince. Ukazuje to masivní marketingová kampaň na film Wild, Wild West (USA, 1999), pokud chybí kvalita, nic už filmu nepomůže, aby se z něj stal trhák. Na druhou stranu Záhada Blair Witch je natolik originální a dobrý film, že by si vydělal zřejmě i bez kampaně.

Hlavní závěrem pro marketing ze Záhady Blair Witch je skutečnost, že jak film tak web mohou vyprávět skvělé příběhy. A pokud vyprávíte dobrý příběh mohou nastat dobré věci.

Na podobném principu byla založena kampaň na veleúspěšnou knihu Tajemství (The Secret) od Rhondy Byrne, ale to už je jiný příběh.

Zdroje:
Tunheim Partners.
Online Movie Marketing For The Blair Witch Project. e-Strategy, Minneapolis, [online, citace 25.10. 2009].

čtvrtek 22. října 2009

Tržby v maloobchodě před Vánoci 2009

Určitě děláte nějakou prezentaci, kde je potřeba ukázat vnější faktory ovlivňující podnikání. Zejména je potřeba ukázat jak dopadá krize na firmy v České republice, proto jsem se rozhodl najít na internetu zajímavé grafy a čísla. Snažil jsem se zaměřit na segment kosmetiky a značkového oblečení v kamenném maloobchodě.

Kurzy.cz nabízí hezký interaktivní graf Služby - vývoj tržeb ve službách v ČR, 2009, uvedený graf je po červenec 2009.

Meziroční vývoj maloobchodních tržeb v %

Česká hospodářská komora
- Tržby maloobchodu v říjnu kvůli krizi meziročně klesly o 3,3% :
"Spotřeba domácností ustupuje. Jediné, co si ještě neodepřely, je nákup spotřební a bílé elektroniky," uvedla analytička Raiffeisenbank Helena Horská. Vánoční nákupy tento pokles jen přibrzdí, dodala.

Hospodářské noviny - Lidé neutrácí, obchodníkům klesly tržby pojedenácté za sebou:
"Nejistota, kterou přináší recese, negativně zasahuje přímo do peněženek spotřebitelů. Lidé v obavě z dalšího vývoje finanční situace stále méně utrácejí, což potvrzují nejen slabé prodeje aut, ale vlastně i celého obchodu s výjimkou potravin. Roste nezaměstnanost, mzdy ustrnuly a dokonce v mnoha případech padají," uvedl Petr Dufek, analytik ČSOB.

Michal Brožka z Raiffeisenbank v reakci uvedl, že propad maloobchodu by byl ještě větší, kdyby obchodníci nepřikročili ke zlevnění.

Analytici se vesměs shodují, že letošní rok bude pro maloobchodníky slabý. "Hospodářská recese povede domácnosti k opatrnosti ve svých výdajích, zejména pokud jde o statky dlouhodobější spotřeby či luxusnější statky," řekl Miroslav Frayer z Komerční banky.

Týden - Průměrný Čech letos utratí za vánoční dárky o 500 Kč méně
Jak vyplývá z výzkumu společnosti Unilever, pětina Čechů očekává, že budou letos jejich Vánoce skromnější než ty minulé. Ušetřit chtějí především na dárcích, které budou vybírat pečlivěji. Průměrná útrata na člena domácnosti má poklesnout z 3 667 Kč na 3 106 Kč.

Marketing & Media - Obchodům H&M klesly tržby i zisk:
Společnosti H&M Hennes & Mauritz CZ, která v Česku provozuje stejnojmenné oděvní obchody, ve finančním roce 2008 klesl čistý zisk z 259,5 milionu korun v předchozím roce na 24 milionů korun.

MF Dnes - Lidé si kupovali méně Levisek, zisk jejich výrobce klesl přes 40 procent:
Výrobce džínového oblečení Levi Strauss & Co se ve třetím fiskálním čtvrtletí propadl o 41 procent na 40,7 milionu dolarů (714 milionů Kč). I na něj tak dopadla ekonomická krize, když lidé šetřili na nákupu značkových džínů. Výsledky firmy táhl dolů vedle nižších prodejů také slabý dolar.

MF Dnes - Krize? Obchodní centra v Brně naopak vydělávají a rostou:
Rušněji je také v Galerii Vaňkovka. "Výkyvy kvůli krizi, co se tržeb týče, nepozorujeme. Tržby jsou srovnatelné s rokem 2008. Zvýšil se počet návštěvníků, ale třeba také obsazenost parkoviště," tvrdí ředitel Vaňkovky Martin Kondrát.

Zájem o luxusní zboží, elektroniku a módu zase není tak velký. Lidé sice kupují levnější věci, ale vzhledem k tomu, že celkové tržby neklesají, logicky nakupují více. Obchodníci totiž na krizi zareagovali tím, že slevy nabízejí celoročně.

pondělí 12. října 2009

Prezentace roku 2009

I tento rok vyhlásil SlideShare prezentaci roku. Zatímco v roce 2008 to bylo o vodě (Thirst), letos vyhrálo téma reformy/nereformy amerického zdravotnictví. Prezentace je velice jednoduchá na bílém pozadí. Používá 4 barvy písma, přičemž každá má svůj význam a smysl. Nejsilnější prvkem prezentace je však grafická podoba. Nejedná se o žádné vyšperkované kousky z Photoshopu, nýbrž dětsky naivní kresbičky, které sami o sobě nejenom nesou informaci, ale i emoce a atmosféru. Právě kresbičky oživují a zpestřují relativně dlouhou prezentaci (51 slidů).
Kompletní výsledky soutěže »

Ricardo Semler - Maverick (citáty)

Minule jsem se v příspěvku Ricardo Semler - řízení bez manažerů, představil osobu brazilského podnikatele Ricardo Semlera. O transformaci společnosti SEMCO vypráví jeho první kniha Maverick (1993, Podivín), zatímco čekám než mi přijde ve fyzické podobě, trochu jsem hledal na internetu a našel několik zajímavých střípků.

Amazon
Ricardo Semler. Maverick!: the success story behind the world's most unusual workplace. Random House Business Books, 2001, 316 s. ilustrované vydání. ISBN: 0712678867, 9780712678865.
Kniha má pět hvězdiček a nadšené recenze. Nejhodnotnější recenze je od Lightmana s názvem Dr. Dickie's Good Ideas. Dr. Dickie je přezdívka Ricarda Semlera, kterou mu udělili v SEMCO. Recenzenta samotného nejvíce zaujaly tyto Semlerovi myšlenky z knihy:
  • Každá hospodářská jednotka (business unit) by měla být jen tak velká, aby všichni její členové rozuměli tomu, co se v ní odehrává a dokázali ovlivnit její výstup.
  • Projevem důvěry je zrušení všech symbolů firemní hierarchie a stejně tak jako benefitů k jednotlivým pozicím.
  • Sdílejte všechny informace a minimalizujte tajemství. Nelze očekávat rozkvět firmy, pokud všichni zaměstnanci nebudou mít dostatek informací.
  • Každých šest měsíců jsou šéfové hodnoceni svými zaměstnanci a výsledky jsou zveřejněny.
  • Platy jsou veřejnou informaci do té doby, dokud sám zaměstnanec nepožádá o jejich nezveřejnění.
  • Dovolte zaměstnancům, aby si určili své vlastní platy. Zvažte tyto kritéria:
    1. co vymyslí, mohou použít jinde
    2. co ostatní s podobnými schopnostmi a zodpovědností dělají ve firmě
    3. co přátelé s podobným zázemím dělají
    4. kolik potřebují ke svému životu.
  • Vyčleňte 23% podíl ze zisku před zdaněním. Nechte zaměstnance hlasovat o způsobu rozdělení fondu. Musí rozhodnout o jeho určení každé čtvrtletí. Většinou zvolí rovnoměrné rozdělení částky mezi sebe.
  • Zrušte řády a pravidla kdekoliv je to možné.
  • Výměna pracovních pozic (job rotation); 20% manažerů si vymění práci každý rok.
  • Přetvořte zaměstnance v podnikatele, kteří jsou firemními dodavateli.
  • Nenoste náramkové hodinky jak nejvíce je to možné. Nemůžete rozumět životu v celé jeho obrovské šíři a komplexnosti, pokud se pořád díváte, kolik je hodin.
  • Buď můžete vytvářet komplexní systémy tak, abyste zvládli složitosti nebo můžete všechno zjednodušit.
... příspěvek bude aktualizován

Další zdroje na internetu:

středa 7. října 2009

Ricardo Semler - řízení bez manažerů

Ricardo Semler,  Foto: Rogerio ReisBrazilec Ricardo Semler se narodil v São Paulu v roce 1959. Jeho otec Antonio Semler vlastnil továrnu Semler & Company (SEMCO) na výrobu pump a průmyslových zařízení. Mladý Ricardo se svým otcem hádal o stylu vedení továrny. Otec byl ze staré školy autokratického analytického řízení. Ricardo chtěl decentralizovat a více zapojit zaměstnance. Aby Ricardo neodešel, rozhodl se jeho otec v roce 1980 rezignovat na pozici generálního ředitele a přenechat většinový podíl svému synovi. Ricardovi bylo pouhých 21 let. Hned první den v práci propustil 60% vrcholových manažerů, kteří mu shovívavě zprvu nabízeli pomoc, protože ho znali jako klučíka, jenž navštěvoval továrnu otce. On ten klučík už měl titul MBA z Harvardu, ve svých 20 letech byl jeden z nejmladších absolventů.

Mladý Semler o výcvik ředitele nepečoval, nestaral se ani o analýzy, ani o umění řídit. Zrušil manažery, vedoucí, sekretářky. Návštěvník kohosi hledá? Ať se na něj poptá. Chce šéf kávu? Ať si ji uvaří. Hosté ukradnou materiál? Nebude z čeho dělat hotové výrobky, továrna se zhroutí a zaměstnanci, kteří nehlídali a nebránili materiál, přijdou o práci. [CIKÁNEK, 2009]

Lidé se ze strachu, že se továrna bez vedení - ve vlastnictví zdánlivě bláznivého mladého muže - zhroutí, shlukli ve společném boji jako koně, které napadnou vlci. Koně se srazí hlavami a vyhazují. Semlerovi lidé začali být iniciativní a pozorní i na chod továrny. [CIKÁNEK, 2009]

Semlerova praxe byla k smíchu v USA i Evropě, ale zaujala Japonce, vedené z tradice vyvěrající disciplínou, jaká je v Evropě a Americe nepředstavitelná. V Japonsku trvá starý odkaz věrnosti šéfovi. Japonsko před Semlerem neluštilo jako Amerika či Evropa, zdali řídit vědecky nebo uměním. Hledalo u zaměstnanců s odkazem na tradici věrnosti pánovi další prostředky k mobilizaci vnitřních sil. [CIKÁNEK, 2009]

Poučeni Semlerem Japonci pokračovali v tříbení svých metod a zavedli obrácené řízení, zapojení nižších složek do velení. Management musel denně naslouchat kritice podřízených. V Japonsku je možné šéfa kritizovat, nelze ho ale odvolat. Hierarchie je trvalá jak v šogunátu. Japonci v obráceném řízení přidali ringiseido, nabízení alternativních stanovisek před rozhodnutím. A platí přístup kaizen, nepřetržité zlepšování pomocí obráceného řízení i pomocí volby alternativ. [CIKÁNEK, 2009]

Semler zamítl přes sedmdesát let trvající glorifikaci analytického řízení a rozšířil rozhodování z jedince na celý tým, Japonci ke své tradici přínos mladého Brazilce převzali. [CIKÁNEK, 2009]

Vypadá to jako krásný příběh a teď trochu tvrdých dat: [WIKIPEDIA, 2009]
  • r. 1982 má SEMCO obrat $4 miliony a 90 zaměstnanců
  • r. 1990 a 1992 brazilský podnikatel roku
  • r. 2003 obrat $212 milionů a 3 tisíce zaměstnanců
  • SEMCO je uváděna jako vzor úspěšného reengineeringu samotným Champym a Hammerem.
Publikace: [WIKIPEDIA, 2009]
  • 1993 vyška kniha Maverick
  • 2003 vyšla kniha The Seven-Day Weekend
A ještě jedna epizoda z historie firmy SEMCO na závěr. V roce 1990 bojovala brazilská ekonomika s hyperinflací. Mnoho firem bankrotovalo, krize čistila trh. A jak se zachoval Semler a SEMCO? Zaměstnanci souhlasili se snížením mezd s výměnou za navýšení podílu na zisku na 39%. Platy manažerů byly sníženy o 40% a zaměstnanci dostali právo schvalovat každou položku na straně výdajů. [WIKIPEDIA, 2009]. Na tomto přístupu lze jen ocenit, že firma nepřešlapovala na místě, ale razantně jednala.



Moudro Ricarda Semlera: [CNN, 2004]
"Smyslem práce není vydělávání peněz. Smyslem práce je umožnit pracovníkům, ať už dělníkům nebo ředitelům, mít dobrý pocit ze svého života."
Chtěli byste vědět více? »

Literatura:
- CIKÁNEK, M. Historie dobývání trhu, Trend Marketing, [online, citace 24.2. 2009], dostupný na www: http://mam.ihned.cz/c4-10102310-34643150-103000_d-historie-dobyvani-trhu, ISSN: 1213-7693.
- WIKIPEDIA. Ricardo Semler, Wikipedia.org, [online, citace 7.10. 2009].
- CNN. Ricardo Semler, Semco SA, CNN.com World Business, [online, citace 7.10. 2004].